Röjar-Ralf kraschar internet – Röjar-Ralf 2

FilmerSkapad av Daniel Onemark ons, februari 13, 2019 20:39:00

Jag garvade så tårarna sprutade. Varenda en av de kvarvarande biografbesökarna tittade antagligen på mig med en besynnerlig blick. Kanske undrade de om jag tagit mig en stänkare innan föreställningen. Nej, det är så mycket enklare än så. Ett sådant skrattanfall hände av en så enkel anledning som att jag helt missat att se trailern för Ralph Breaks The Internet (eller titeln i rubriken, om du som jag föredrar svenska). Det betalade av sig när vi nu satt i eftertexterna.

Det är nu elva månader sedan denna första spoilertastiska trailern släpptes och gjorde fans av Disney, Ralf och skämt om fjärde väggen (den mellan publik och filmkaraktärer) glada som spelmän. Filmen kom sedan ut på bio i slutet av november förra året. Här i Sverige fick vi dock vänta ända till 1 februari för att få ta del av Ralfs och Vaniljas senaste eskapader. Nåja, dubbning måste ju få ta sin tid, och liknande hände trots allt även med Frost när det begav sig.

Som kanske syns i första stycket så har det här varit värt den extra väntan – åtminstone om du lyckats hålla dig någorlunda fri från element som förstör överraskningen. För Röjar-Ralf 2 är full av dem. Massvis med intern(et)humor och högst medvetna referenser med så många glimtar i ögat att en kan bli snöblind för mindre. Problemet är att det är lite samma sak som första filmen. Den största skillnaden är att humorn baseras på internetkultur i stället för spelkultur, och för många känns det säkert som ett nedbyte. Är du inte en av dem har du dock mycket roligt framför dig.

Under den muntra ytan

Under en välpolerad yta av bjärta färger och skön humor utspelar sig en berättelse som kan vara den mest familjevänliga och nyttiga denna sidan millenniet. Denna berättelse tar vid sex år efter den första filmen. Lika mycket tid har alltså förflutit i filmens universum som i vårt eget (ungefär), vilket är ett lysande knep för att få tittarna att identifiera sig med händelseflödet. På dessa sex år har Ralfs och Vaniljas vänskap växt sig stark, men det har även hennes vandringslust och önskan om något mer. Lite som en typisk Disney-prinsessa, kort och gott. Ralf vill inget hellre än ge henne det hon så innerligt önskar och försöker göra hennes spel, Sugar Rush, mer intressant. Tyvärr tar det hela en ände med förskräckelse och arkadmaskinen går sönder. Hellre än att beställa en dyr reservdel väljer ägaren att koppla ur Sugar Rush och börja planera att lämna kabinetten till återvinning. Men Ralf vägrar ge upp och får den genialiska idén att buda hem den där dyra reservdelen själv (via Ebay, så klart). Filmens titulära internetutflykt är därmed ett faktum.

I den här enkla berättelsen ryms flera bra sensmoraler och filmen bär dessa som ärobroscher. Det kan tyckas vara lite för uppenbart hur författarna vill att en vänskap ska fungera eller hur ömsesidig respekt ska vara, men det är så ”wholesome” att det är svårt att inte älska. Det påminner en dessutom om att saker faktiskt har hänt även i filmuniversumet sedan den första filmen. Ralfs karaktär har totalt stagnerat, medan Vaniljas blivit mer äventyrlig. Det är lite som att se första filmen igen, fast med karaktärerna i ombytta roller. Detta är på både gott och ont, så klart, men Röjar-Ralf 2 kanske levererar ett något starkare budskap än sin föregångare. Det märks att det är kreatörerna bakom Zootropolis som sköter rodret.

Sammanfattning: Ralf kraschar internet är en riktigt rolig och nyttig film. Som uppföljare kan den dessvärre kännas som ett nedköp för en del tittare. Oavsett publik så finns här dock en helylle sensmoral att inhämta, tillsammans med generösa mått humor och mycket hjärta. Sitt kvar hela eftertexterna.