Gräns

FilmerSkapad av Katarina Hjärpe mån, september 03, 2018 19:48:16

Tina jobbar för tullen, där hon har en stor nytta av sin förmåga att lukta sig till vad människor känner. Annars är hennes liv ganska grått och tråkigt - hennes inneboende/halvpojkvän är tölpig, hans hundar hatar henne och hennes pappa håller på att bli dement. Dessutom lider hon av sitt avvikande utseende - "ful och konstig människa med kromosomfel" som hon beskriver sig själv.

Så dyker Vore en dag upp i tullen. Vore liknar Tina, luktar spännande och tycker inte alls att det är något fel på Tina. Tvärtom. Hon är precis som hon ska vara, men det hon ska vara är inte alls människa.

Redan innan Gräns hade svensk premiär höjdes den till skyarna av recensenter, fick pris i Cannes och utsågs till Sveriges Oscarsbidrag. Vilket leder till den uppenbara frågan: Är den överhajpad?

Nåja, lite kanske. Men det är verkligen en mycket bra film. För den som läser fantasylitteratur till vardags är det kanske inga jätteöverraskningar den kommer med, men på stora duken är det ändå rätt ovanligt att se en så pricksäcker blandning av diskbänksrealism och övernaturliga inslag, i synnerhet från Sverige.

Ett tidigare exempel är förstås "Låt den rätte komma in", också den baserad på en historia av John Ajvide Lindqvist. Men själva stämningen i filmen är nog ännu mer lik Ali Abbasis förra långfilm, gravidskräckisen "Shelley". Också den var i stor utsträckning ett relationsdrama, där vänligheten kan dölja en självisk hänsynslöshet, allt i en vacker skogsmiljö.

Till skillnad från de båda nämnda filmerna är Gräns inte alls en skräckfilm. Det obehag som emellanåt finns ligger på ett mer vardagligt plan. Hur behandlas den som är annorlunda? Vad händer med barn som ingen bryr sig om? Vad är mest mänskligt, att vilja göra gott, eller att göra illa? Det är alldeles för lätt att dra paralleller till verkliga fall.

Några har kallat Gräns en kärlekshistoria, vilket förstås på sätt och vis stämmer, men framför allt är det en film om att finna sig själv. Eva Melander som Tina fyller ut sin roll med trovärdighet i minsta tum - den undertryckta sorgen och ilskan, glädjen hon knappast trodde fanns, den värme hon trots allt har kvar. Hon fångar tag i en tvärs igenom den skickligt lagda masken. Skådespelarna runt omkring är lika bra och de omges av djur, varelser och scenografi som skapar en värld man utan problem kan stiga in i. Allra helst i någon av skogsscenerna, då Tina kliver ur sin instängda roll, ut bland de vilda djuren, där hon äntligen kan slappna av.

Mänsklig kanske hon inte är, men oerhört lätt att relatera till.