Vuelven / Tigers Are Not Afraid

FilmerSkapad av Katarina Hjärpe sön, december 09, 2018 19:10:08

En mexikansk skolklass får i uppdrag att räkna upp olika sagofigurer och att sedan skriva en egen saga. Estrella börjar skriva sin, om en prins som vill vara en tiger, men har inte hunnit långt förrän kulor smattrar genom fönstret. Barnen slänger sig skrikande ner på golvet och den livrädda läraren ger Estrella några tavelkritor: "Här! Tre önskningar!"

Senare, när Estrella kommer hem till lägenheten, är mamma inte där. Timmarna går, Estrella blir allt hungrigare och använder till sist den första kritan för att önska att mamma ska komma tillbaka. Och det gör mamma. Enda problemet är att hon redan har blivit dödad av drogkartellen... Den livrädda Estrella flyr för spöket och slår sig ihop med ett gäng gatupojkar som redan lyckats reta upp gangstrarna på egen hand. Här handlar det om att överleva, och det går inte att lita på några önskningar.

Tigers Are Not Afraid är en magisk film om en brutal verklighet. Här finns många inslag av magisk realism: spöken, drakar, tecknade tigrar som får liv och naturligtvis de tre önskningarna. Samtidigt finns det en absolut trovärdighet i händelseförloppet. Estrella och de andra barnen i huvudrollerna är helt fantastiskt spelade. I efterhand har jag fått reda på att regissören aldrig visade manus, utan spelade in scenerna i kronologisk ordning och lät barnen reagera på dem. Det förvånar mig inte; de är äkta i varje ögonblick. (Mitt enda egentliga klagomål är att folk på film fortfarande inte har lärt sig att sätta telefoner på ljudlöst, och det är ju bara en detalj i sammanhanget.)

Filmen har lovordats av både Stephen King och Guillermo del Toro och fått vissa jämförelser med den senares alster, framför allt Pans Labyrint. Likheten ligger framför allt i att de värsta monstren är mänskliga. Även om denna film är mer nedtonad både i stil och våldsskildringar finns också här skurkar som torterar folk till döds och inte drar sig för att skjuta barn. Det går inte ens att avfärda hemskheterna med "det är bara på film" för det är inte bara på film.

Ändå finns det hopp. Det är trots allt en saga och som i alla sagor kan skurkarna besegras - till ett högt pris.

Det är en tung film, det går inte att komma ifrån. Samtidigt är den så oerhört rik, medkännande och vackert gjord att jag vill rekommendera den till alla och envar.

Vilket ger upphov till ett problem: Den har ingen internationell distribution. Den dyker upp på festivaler här och var världen över och det finns en mexikansk dvd (på spanska, i region 4), men det är allt.

Är det lönt att recensera en film som är så svår att få se?

Nå, för att vända på det: Är det lönt att recensera årets bästa film?

Där måste svaret ändå bli ja.

Själv såg jag filmen på Fantastisk Filmfestival i Lund, där jag var långt ifrån den enda som snyftade i salongen. Den vann också publikpriset med perfekt resultat, det vill säga att varenda en som såg filmen gav den en femma.

Ungefär likadant har det gått på massor av genrefestivaler. Filmen har fått över tjugo priser och det skulle inte förvåna mig om det kommer fler. På Rotten Tomatoes har den 97% godkänt.

Allt som behövs nu är att distributörerna får ändan ur vagnen.

Betyg: 10/10