Castlevania

TV SerierSkapad av Daniel Onemark mån, november 12, 2018 22:59:05

När Netflix utannonserade att man hade inlett ett samarbete med Konami för att producera en animerad serie baserad på Castlevania, då var det nog många som rynkade på ögonbrynen. Å andra sidan så var Konami redan i hetluften för en hel del mer angelägna kontroverser. I jämförelse var det här helt enkelt ingen vidare het potatis – tills säsong ett kom ut för lite mer än ett år sedan. Med ens utropade hela spel- och animevärlden sin kollektiva förvåning; en bra adaptation av ett spel hade uppdagats! Och av en bunt (i huvudsak) amerikanska bolag dessutom.

Castlevanias andra säsong tar vid exakt där den första slutade. Den omaka trion med Trevor Belmont (Richard Armitage), Sypha Belnades (Alejandra Reynoso) och Adrian Alucard Tepes (James Callis) försöker staka ut vad de ska göra härnäst. Hur snärjer man Draculas slott, som kan teleportera sig, till en och samma plats för att kunna bryta sig in och besegra honom? Trevor tror att svaret kan finnas i ruinerna som en gång var hans barndomshem.

Samtidigt gör sig mörkrets arméer redo att utplåna mänskligheten på Draculas (Graham McTavish) order. Draculas generaler är dock inte överens om hur kriget ska föras och interna dispyter avlöser varandra genom en stor del av säsongen. Dracula har två mänskliga smidesmästare, Hector (Theo James) och Isaac (Adetokumboh M'Cormack), vid sin sida. Detta oroar Carmilla (Jaime Murray) och Godbrand (Peter Stormare), som ifrågasätter var Mörkrets furste har sin lojalitet gentemot de egna.

Det här gör säsong två extremt väl. Det kaos som det innebär att utplåna en ras som lever över hela Jorden porträtteras som den logistiska mardröm det säkerligen är – med eller utan ett teleporterande slott. Motsättningarna inom de goda såväl som de onda lagen är många och det axplock som avhandlas ger välkomna tankeställare. Vem som är ond och vem som är god är långt ifrån alltid uppenbart, och tittarens ifrågasättande av dessa motpoler är ett centralt tema genom hela serien.

Rent visuellt så är Castlevania något undermålig för en som är van vid animation. Som tittare dras jag själv ur flera av de intensivare scenerna på grund av styltig animation med för få bildrutor. Att antalet bilder per sekund varierar inom animation är extremt vanligt – det är rentutav en förutsättning för mediet – men här tas det till sina extremer emellanåt. Utanför slagsmålssekvenserna är det inte lika ofta hacken gör sig påminda och ett par scener sticker ut med nästan lite för hög detaljrikedom i varje bildruta. Överlag är jag dock tacksam över den mer traditionella, tvådimensionella looken som seriens kreativa hjärnor har valt. Så pass att jag är helt okej att betala ett par bildrutor för att få avnjuta den.

Ljud och musik fortsätter hålla en extremt hög standard; piskorna yr, svärden skräller, knytnävarna krockar – och musiken rockar. Särskilt mot slutet finns där en väldigt välkommen överraskning för Castlevania-fans, men mer än så säger jag inte. Röstskådespelarna fortsätter att göra en bra insats, med ett fåtal undantag där animation och röst (tonfall etc.) inte riktigt gängar sig snyggt. Karaktärerna interagerar mestadels trovärdigt med varandra; det hela känns verkligen som en anime producerad i USA med ungefär samma designfilosofier, men med amerikanska förebilder.

Sammanfattat så är Caslevanias första och andra säsong bland de bästa adaptationer av spelvärldar till dagens dato. Helheten har sin beskärda del ”edgy” tillfällen och medvetet överdrivna scener. Men det gör bara jämförelsen så mycket bjärtare när man studerar porträtten av karaktärer och konflikter den ger. Jag ser med glädje fram emot vad mer det här samarbetet kan ge och tackar inte nej till fler berättelser från Castlevania i animerad form.