Anime på Netflix – Tips från coachen (#2)

TV SerierSkapad av Daniel Onemark tis, september 11, 2018 13:43:33

I vanlig ordning är jag sen på bollen, men härom dagen såg jag äntligen ut Puella Magi Madoka★Magica. Nu när titeln efter sju svåra år (bokstavligen!) är tillgänglig på en av världens största streaming-tjänster, till och med i lilla Sverige, så ska det premieras. Jag kan sammanfatta det hela med att det var väntan värt – jag borde ha sett den här för länge sedan!

Dekonstruktion är lite av ett modeord när man pratar om anime idag. Just i de här diskussionerna brukar begreppet ungefär och något förenklat innebära att en skapare bryter ner en genre i sina troper (bilder, stereotyper etc.) och vänder på dem för att skapa ett helt nytt sammanhang. På samma sätt som Neon Genesis Evangelion är en dekonstruktion av mecha-/gigarobot-anime från mediets begynnelse fram till 90-talets slut, så är Madoka Magica en dekonstruktion av hela magisk flicka-genren till dagens dato. Visst finns där tidigare försök att få denna genre att mogna något (Mai-Hime, Nanoha, Symphogear), men inget har hittills fått ett så ”universellt” genomslag som Madoka Magica.

Redan från första scenen är det uppenbart att det här inte är en typisk anime i genren. Det är mörkt, illavarslande och väldigt, väldigt filmiskt. Efter denna introduktionsscen och en catchig, genreriktig öppningslåt fortsätter Madoka Magica dock som vilken magisk flicka-serie som helst. Vi får lära känna några av karaktärerna och omnejden. Redan här briljerar Madoka Magica genom att faktiskt spendera rätt mycket tid på att visa upp universumets teknologi. Skaparen försöker sig på att sia lite om hur morgondagens klassrum ser ut, vilka kommunikationsmedel som kommer att användas, med mera. Man har även lagt tid på att porträttera familjelivet hos huvudkaraktärerna, vilket är oerhört välkommet.

Inget kan dock förbereda tittaren på vad som händer när flickorna väl sätts i knipa. Den distinkta visuella stilen under slagsmålen mot seriens ”ondingar” kan bäst beskrivas som en blandning mellan Requiem from the Darkness [Kousetsu Hyaku Monogatari] och Hell Girl [Jigoku Shoujo]. Dessa scener är genuint obehagliga att titta på med sina hallucinatoriska mardrömsteman. I de visuella elementen finns otaliga små detaljer som säkert bär på en djup innebörd för den som är bekant med eller orkar leta referenter. Oavsett så är det hela vansinnigt effektivt och innesluts av Yuki Kajiuras (Noir, .hack//SIGN) fantastiska bakgrundsmusik.

Puella Magi Madoka Magica är mörk på ett sådant sätt att man nästan vill kalla det överdrivet eller pretentiöst, men det går inte att förneka att där finns en substans bakom allt spektakel. Den bjuder på flera överraskningar av både otrevlig och angenäm sort. För mig som brukar avskriva studion Shafts verk som just pretentiösa, dryga och dåligt planerade så är det här ett oerhört uppfriskande midnattsbad. Passande nog började jag se en annan Shaft-producerad serie ungefär samtidigt, men det pratar vi mer om en annan dag.

Borde du se Puella Magi Madoka Magica? Japp, och det har du förmodligen redan.

Se även: Mahou Shoujo Lyrical Nanoha, Mai-Hime, Yuuki Yuuna wa Yuusha de Aru