Anime på Netflix – Tips från coachen (#1)

TV SerierSkapad av Daniel Onemark sön, augusti 05, 2018 21:14:12
Netflix har verkligen kommit att flexa sina muskler när det kommer till utbudet av anime. Det är kanske inte riktigt på samma nivå som, säg Crunchy Roll (där även ett EU-konto har ett rätt trevligt utbud), men det är helt klart på väg mot ett gångbart alternativ. Från att nästan enbart ha haft studion Polygon Pictures alster i katalogen, har Netflix satt sina tentakler i såväl J.C. Staff som Kyoto Animation och mer därtill. De har både valt och delvis finansierat en hel del sevärdheter, och jag tänkte gå genom ett par av mina favoriter här i recensionsbloggen.

Violet Evergarden. Vi börjar väl med den största och vackraste. Detta senaste från Kyoto Animation (K-ON!, Full Metal Panic, Beyond the Boundary [Kyoukai no Kanata]) lär inte ha undgått någon animegourmand. Med sin fantastiska animation, design och världsbyggande, är Violet Evergarden en ren fröjd för ögat; varenda stillbild är värd sin plats i ett galleri. Det är inte bara yta, för serien låter flera av sina kärleksfullt skapade karaktärer få berättelser av varierande längd och djup. Stjärnan är och förblir dock huvudkaraktären som gett serien sitt namn, och det lär vara här helheten står eller faller i de flesta tittares ögon.

Violet Evergarden utspelar sig i eftermälet av ett blodigt krig i ett slags ångpunk-viktorianskt samhälle inte helt olikt Europa. När vi först ser Violet är hon en vilsen och emotionellt otillgänglig (före-detta) soldat som i stort sett saknar egen vilja och ambition. I seriens fiktiva efterkrigstid är det sedan upp till henne att hitta sin plats i den nya verklighet som väntar. Hon finner en skyddsängel i livscoachen och allmänt trevlige snubben Claudia Hodgins, som sitt namn till trots är seriens absoluta fadersfigur, och han anlitar henne som brevbärare i sin nystartade postfirma.

Hodgins firma levererar inte bara brev, utan de skriver dem även på kunders begäran. Detta yrke är både beundrat och efterfrågat, och man kallar dessa mellanting av skrivare och skribenter för Dockor. Det tar inte lång tid för Violet att hänföras av Hodgins anställda, och snart är hon fast besluten att lära sig hur man blir en docka. Det kommer inte naturligt; Violet måste ständigt kämpa mot sin egen fjärmande och kyliga personlighet, men det ger en oerhört stor spelplan för tårdrypande karaktärsutveckling.

Som sagt så är behållningen av Violet Evergarden helt beroende på om och hur tittaren köper henne som karaktär. Att redogöra för hur problematiskt skriven hon är, är dock att göra eventuella blivande tittare en björntjänst. Oavsett om du ser bortkastad potential eller en blivande Oscarsnominering kan jag nästan garantera dig att seriens visuella element är väl värt din tittarsiffra. För att inte nämna sidokaraktärer så som Hodgins. Han är ju trots allt given sin röst av Koyasu Takehito, vilket alltid skapar roliga associationer till andra roller inom anime och videospel – allt från Snusmumriken (Mumin) till Dio Brando (Jojo's Bizarre Adventure) och Luke Valentine (Hellsing).

Se även: Your Lie in April [Shigatsu wa kimi no uso], The Flower We Saw That Day [AnoHana], The Sound of Voice [Koe no Katachi]