Black Panther

FilmerSkapad av Katarina Hjärpe sön, februari 18, 2018 22:50:18

För den som inte vet: Black Panther handlar om T'Challa, den nyblivne kungen av det fiktiva afrikanska landet Wakanda, ett blomstrande futuristiskt rike dolt för omvärlden. T'Challa är dessutom en superhjälte, som använder sig av traditionella örter och ny teknologi för att få ökad styrka och läkeförmåga, bland annat.

Fast egentligen handlar filmen mest av allt om själva Wakanda. Sättet landet har byggts upp i produktionen, från magnifika landskapsvyer till detaljer i kostym och scenografi, är oerhört vackert. Vi får också en hel del kunskaper om hur allt fungerar där: politik, naturresurser, regler för tronföljden, och så vidare. Huvudkonfliktens kärna är Wakandas framtid, dess plikt mot sitt eget folk kontra plikten mot människor som lever i världen utanför. T'Challa är en nyanserad, välspelad och viktig karaktär, men hans personliga utveckling är i högsta grad kopplad till hans utveckling som Wakandas regent.

Flera av de andra karaktärerna representerar också olika grupper och synvinklar, vilket bland annat innebär att hela arméer kan agera utifrån sina ledares känslor. Detta innebär att allt i filmen sker i stor skala, inte vad gäller actionscener och förstörelse (där är den tvärtom rätt dämpad i jämförelse med flera andra filmer), utan i den filosofiska och etiska betydelsen i det som sker. Ändå är även sidofigurerna tillräckligt nyanserade och välspelade för att de ska vara intressanta att lära känna som rena personligheter.

Skurkrollen byts ut då och då under filmens roll, men den slutliga antagonisten är en av de mest komplexa Marvel har gett oss hittills. Han är närmast en MCU-motsvarighet till Magneto - bakgrund som förklarar hans inställning, en hel del vettiga poänger, men till syvende och sist ett uruselt sätt att genomföra sina idéer. Det är också helt centralt för filmens historia att status quo inte återställs på slutet, utan att det sker förändringar som ska ställa till rätta en del av det som orsakade konflikten till att börja med. Om dessa förändringar är tillräckliga är upp till varje tittare att bestämma.

Filmen har också ett flertal framstående svarta kvinnor i huvudrollerna, vilket är glädjande. Många filmer och TV-serier som hyllas för sina starka kvinnoroller har en tendens att låta svarta kvinnor komma i skymundan eller inte synas alls. Här är de i förgrunden filmen igenom. T'Challas specialstyrkor, Dora Milaje, är kvinnor allihop, och detsamma gäller hans närmaste team. Hans livvakt Okoye är ledare för Dora Milaje, medan hans före detta flickvän Nakia (som han förstås inte kommit över) är spion och frihetskämpe för kvinnor utanför Wakanda. Lillasyster Shuri är ett universalgeni som fungerar ungefär som Q i Bondfilmerna och mamma drottningen, Ramonda, är ett mer lågmält stöd. Dessa fyra står vid hans sida och räddar honom vid flera tillfällen.

När jag ser filmer av denna typ blir jag oftast uttråkad av actionscenerna. Jag betraktar dem som trista mellanspel som jag får stå ut med för att få lite science fiction och fantasy. Här var de däremot rätt väl genomförda - jag kunde alltid se vad de viktiga personerna höll på med, och för det mesta ägnade de sig åt mer intressanta saker än att slå ner slumpmässiga statister.

Den enda riktiga nackdelen hos filmen enligt min åsikt är att den kan bli rätt pompös och humorlös mellan varven. Som tur är finns Shuri där och kan i viss mån avhjälpa det problemet. Hon har ett charmigt uppkäftigt sätt att få ner storebrorsan på jorden medan hon förser honom med nya prylar. (Ett intressant drag hos Shuri är att hon verkar vara den som är mest öppen för influenser utifrån: ibland har hon T-shirt eller blixtlås i sina wakandiska kläder.)

Så ja, jag får sälla mig till hyllningskören. Black Panther är definitivt en av de bästa Marvelfilmerna. Jag är inte säker på exakt var i topp tre den hör hemma, men jag vet att den platsar där.

Den är också såpass fristående från de andra filmerna att de kan ses även av den som har hoppat över resten av Marveluniversumet. Det enda som kräver förkunskap är den sista slutscenen efter eftertexterna och den är så skild från resten att det närmast känns distraherande. (Jag GILLAR personen som dyker upp där, men jag vill inte tänka på honom just då!)

Slutligen en lite kul grej för svenskar: Jag hade verkligen inte väntat mig någon svensk koppling i just denna film, men både kompositören och flera av VFX-killarna visade sig vara svenska. Och vad jag kan bedöma har de, precis som resten av filmmakarna, gjort ett riktigt bra jobb.