Ordbrodösen

BöckerSkapad av Katarina Hjärpe sön, maj 07, 2017 20:35:05

Ordbrodösen
av Anna Arvidsson

Överhajp är farligt. Hur ofta händer det inte att något verk beskrivs som så FANTASTISKT bra, så UNDERBART och sedan när man sitter där med alla sina förhoppningar visar det sig vara... helt okej.

Precis så känner jag inför Ordbrodösen.

Kvinnorna i Alba Vinters familj har speciella krafter: de kan skriva befallningar som människor sedan är tvungna att lyda. Det fungerar bara i skriven text och bara om mottagaren kan läsa och förstå, men om de förutsättningarna är uppfyllda går det att få någon annan att göra nästan vad som helst. Mottagaren vill inget hellre än att lyda.

På sin artonårsdag ska Alba också få sina krafter och bli en sådan ordbrodös, men något går fel. Under ritualen händer absolut ingenting. Alba har misslyckats och vet först inte alls varför, men så småningom börjar hon förstå att det finns en stor hemlighet i hennes familjehistoria.

Det är en spännande och medryckande berättelse som går fort att läsa. Konceptet med ordbrodöserna är intressant och även om det finns gott om släkter med hemliga magiska krafter i litteraturhistorien håller familjen Vinter sig väl mot konkurrenterna. Detaljerna med utvikningar till andra tider och platser på jorden gör väven bakom ordbroderierna desto starkare, sannolik och värd att utforskas ytterligare.

När själva intrigen tar fart blir det däremot rätt mycket en standardhistoria där det gäller att komma fram till de hemliga lösningarna innan de okända fienderna gör det. Som gammal läsare av pusseldeckare förundras jag över hur snabbt personerna litar på varandra. "Tro inte att något är sant bara för att en enda person har sagt det" förmanade Hercule Poirot på sin tid - men här tror folk villigt på det andra säger även utan befallning från ordbrodöser, och har i stor utsträckning rätt i sin tillit. Folk gör en hel del misstag i sina slutledningar, men ljuga? Njääää...

Karaktärerna är rätt anonyma och hamnar snabbt i bakgrunden till sanningsjakten. Mängder av Vintersläktingar skymtar förbi utan att förses med några personlighetsdrag över huvud taget. De mer väsentliga personerna får ett eller två drag och så får det räcka med det. Det finns en pliktskyldig kärlekshistoria som inte ens når upp till rumstemperatur och mest verkar vara ett sätt att komma på ett nytt användningsområde för en karaktär som inte längre behövs för handlingens skull.

Att skurkarna inte syns till förrän precis i slutet är förstås traditionell skräckfilmsteknik och funkar bra så länge de bara märks genom effekterna deras ordbroderier har på offren. Men som så ofta är fallet med ett sådant spänningsgrepp innebär det också att deras faktiska uppdykande blir ett antiklimax.

Några referenser till populärkultur droppas men dessa verkar mer höra till författarens generation än karaktärernas, vilket gör att de närmast bryter illusionen. När det kommer en blinkning till Maria Gripes Skuggserie faller plötsligt polletten ner och jag förstår varför allt känns så välbekant. De senaste åren har det kommit en mängd mysrysare för mellanstadiet, klart inspirerade av Gripe. Fastän Arvidsson vänder sig till en äldre läsekrets och det övernaturliga inslaget är mer uttalat påminner hon starkt om Ingelin Angerborn, Kristina Ohlsson, Katarina Genar och så vidare. Hon är varken sämre eller bättre än de andra - ingen av dem har riktigt det sinne för atmosfär och den djup i tematiken och karaktärsutvecklingen som gjorde Maria Gripe till en författare värd att minnas. Eftersom det här är Arvidssons debutbok finns det gott hopp om att hon så småningom kan nå det där lilla extra, men hon är inte där än.

Det finns många som har överöst den här boken med lovord. Flera av dem har sagt att de inte brukar tycka om fantasy annars. Om Ordbrodösen kan ge dem lite välbehövlig magi är det ju ett gott betyg i sig.

Mitt eget blir bara 6/10.