Every Heart a Doorway

BöckerSkapad av Katarina Hjärpe sön, april 23, 2017 18:04:19

Every Heart a Doorway

av Seanan McGuire

Litteraturen och filmen är full med barn – mest flickor, men även pojkar – som hittar magiska dörrar till andra världar och har alla möjliga äventyr innan de i slutet av berättelsen återvänder hem.

Men sedan då? Efter att ha varit med om alla dessa underliga saker, hur ska de någonsin kunna passa in i den vanliga världen igen? Särskilt om de faktiskt trivdes bättre på andra sidan den magiska dörren?

Eleanor West, som själv var en sådan flicka en gång i tiden, har en skola för sina unga gelikar. Hit kommer Nancy, som har tillbringat lång tid i De Dödas Salar och tycker att de levande är alldeles för färgglada och rör på sig för mycket. I skolan möter hon andra med liknande problem, som skulle göra allt för att komma tillbaka till de magiska världarna igen. Till och med gå över lik...

Idén är spännande och väl genomtänkt. Här finns många detaljer som visar hur de olika världarna är uppbyggda och det känns trovärdigt i all sin underlighet. Nancys vanor och tankar som hon har lärt sig hos de döda framställs på ett naturligt och intresseväckande sätt och hennes svårigheter att lämna sina upplevelser bakom sig är fängslande och väcker sympati.

Annars är bokens största problem att den ibland blir tyngd av förklaringar. Lite ligger det i formatet – elevernas äventyr ligger till stor del bakom dem, vilket innebär att de pratar en massa om platser vi inte får se. Indelningen av världarna i olika kategorier, i sig ganska intressant, får också rätt stort utrymme. Allra mest expositionsartad är kanske Nancys beskrivning av sin asexualitet, där författaren vill vara alldeles alldeles säker på att vi verkligen förstås precis hur det funkar. Vilket kanske fortfarande behövs, men jag hoppas att författare i framtiden kan utgå ifrån att läsarna är något mer insatta.

Förklaringstätheten blir lite extra märkbar eftersom boken är så kort. Ofta är böcker för långa, med onödiga sekvenser för att fylla ut sidorna (för att inte tala om alla dessa trilogier som bara har tillräckligt material för en bok om ens det). Den här kunde däremot ha mått bra av sådär hundra sidor till, för att utveckla karaktärerna och intrigen lite mer. Den deckargåta som utgör bokens andra del hinner knappt ens börja förrän den är över, och de elever som har varit i sinsemellan så olika världar verkar ändå, under ytan, till stor del rätt lika varandra. En av flickorna som varit i en nonsensvärld har fortfarande en hel del nonsens över sig, men många av bipersonerna pratar och beter sig ungefär likadant vare sig de har varit i nonsens- eller logikstyrda världar, hos älvor, skelett eller skräckfilmsfigurer.

Lite grann känns boken som ett tankeexperiment: ”Vore det inte häftigt om...” och så fort, fort skissa upp världarna, personerna och intrigen tills man kommer till slutet. Så, klart.

Men det är onekligen ett intressant tankeexperiment, spänningen hålls uppe och flera av personerna vill jag veta mer om. (Till exempel Kade, som blev utslängd av älvorna när de insåg att han trots sitt yttre inte var en flicka.) Att vilja ha mer är ju inte direkt något negativt. Så på det stora hela rekommenderar jag den här boken. Det ska komma en uppföljare senare i år, om systrarna Jack och Jill. Den ser jag fram emot!

Betyg: 7/10