Mass Effect Andromeda

Digitala spelSkapad av Jens mån, mars 27, 2017 23:24:03
Jag vill, jag vill så gärna älska ALLA Mass Effect spel. Anser att original trilogin är bland det bästa i spelväg (även om ett visst slut kunde varit bättre..).

Så, jag kommer in till Mass Effect Andromeda med väldigt höga förhoppningar, det är ju även producerat av Bioware som gjort spel som Baldurs Gate, Dragon Age, Mass Effect.. och mycket mycket mer.
Däremot så är det inte längre samma Bioware, speciellt inte när ett visst bolag som heter EA är med i bilden.

Spelet i sig tycker jag är riktigt bra. Gameplay mässigt, hur min karaktär flyter in i miljöer, hur action sekvenserna flyter på väldigt bra. Det känns som en väldigt öppen värld, även om vissa sekvenser är hyfsat "gå från X till Y för att hämta Z" så märks det inte alltid.

Jag tycker att det är en bra mix av karaktärer, både av den onda sorten samt den goda. Samtidigt så betyder inte att just den onda har fel.. och den goda har rätt.. i det här spelet. Det är bra kompanjons karaktärer som är bra. Grafiken är riktigt bra, speciellt miljöerna och flytet kring actionsekvenserna.

Sen dock, så kommer det negativa.

Multiplayer läget är nästan snarlikt kring Mass Effect 3. Bara det att nu är det nya fiender, samt att du inte måste göra det, för att få "rätt slut".

Musiken som så länge varit bland det bästa med Mass Effect. Som verkligen byggt upp känslan kring vad som händer. Själv hade jag intromusiken till Mass Effect 1 på repeat i bra många månader för att den var så vacker.
I det här spelet, så känner jag aldrig mina känslor byggas upp. Tycker musiken antingen är för låg, eller ibland aldeles för off för att det ska ens fungera.

Animationerna, speciellt de i ansiktet är rent katastrofala ibland. Är det en ren cinematic så ser det riktigt snyggt ut. Är det dock en vanlig konversations animering så kan vissa karaktärer se väldigt livlösa och väääldigt artificiella ut. Just färger i ansikte, hår och ögon borde verkligen ha setts över ett par gånger extra.

Manuset och röstskådespeleriet är antingen superbt! Eller totalt misslyckat. Vissa röster passar inte alls in i hur deras raser har låtit i tidigare spel, eller låter bara väldigt osynkade samt livlösa.

Det finns dock en förklaring. Efter Biowares senaste stora spel. Dragon Age Inquisition så slutade stora delar av deras team för att gå till andra ställen, pga meningsskiljaktigheter kring EA, som oftast verkar gå mer för enkla pengar, än att lägga ner lite extra tid för att finslipa de sista detaljerna. EA är även väldigt förtjusta i sina micro affärer i spelen. (köp Multiplayer poäng, för att få t.ex nya vapen i MP läget. För riktiga pengar) vilket blir alldeles för vanligt numera, även kring stora spelsläpp som ändå kostar 5-600 kronor.
När då ett nytt team, som inte var med och gjorde orginal trilogin, så förstår jag att dom missar vissa saker, varför det inte följer samma mallar och formler som förut.

Dåsa. Är det så dåligt som det låter? Nej absolut inte. Jag spelar på högsta grafiken och märker inte av animationerna så mycket som många andra gör. Spelkänslan är dessutom så pass hög att det känns bra ändå. Hade bara önskat lite mer valmöjligheter när jag ska göra min karaktär. Resten kommer nog komma att ordnas i uppkommande patcher.
Spelet är långt från perfekt, men ger ändå en väldigt skön spelkänsla, i en annan galax än den Shepard räddar gång på gång. En bra start för en ny? trilogi.

6/10 Galaxer.

• Kommentarer(0)//recensioner.nerdevents.se/#post7

Battlefield 1 (PS4)

Digitala spelSkapad av Tommy sön, november 06, 2016 06:37:13

Battlefield 1 (PS4)
(Släpps på PS4, XBOX ONE och PC)

Jag minns ännu idag hur jag i början på 2000 talet deltog i ett LAN där en av killarna fick oss att installera ett krigsspel. Vi hade en dator som agerade server och sedan loggade vi alla på och spelade detta krigsspel. Det var riktigt kul. Vi mötte datorstyrda fiender, men vi hade inget som helst samspel. Och man tycktes få springa i evigheter för att nå sin armé i många fall. Spelet var Battlefield 1942.

Så är det än idag. På onlinedelen till Battlefield 1, om du missar fordonen i basen. Då får man löpa och detta tar tid då kartorna ofta är stora. Och när du väl kommit fram efter ditt maratonlöpande så ser fienden dig och skjuter ned dig. Men ger man sig? Nej, man startar upp igen och hoppas på bättre lycka.

Battlefield 1 består av, precis som de tidigare spelen i serien sedan Bad Company, av ett onlinespel och en kampanjdel. Kampanjdelen i detta spel uppbyggt i olika avsnitt och du följer ingen specifik grupp eller person, utan du följer olika individers öden. Kartorna är öppna, inte byggda efter korridorupplägget som i tidigare spel. Men man blir ändå styrd, så räkna inte med alltför öppna ytor i alla banor.

De olika kapitlen skapar ändå en skön känsla, även om historien är kortfattad så får man lite uppfattning av personen man spelar. Min favorit kampanj i hela battlefield serien är den i Bad Company 1, detta är inte en lika underbar historia, men bättre än Battlefield 3 och 4. Kampanjen kändes förövrigt enkelt på Easy så om du är van så kör du på Normal eller Hard....

Onlinedelen är och har alltid varit den stora anledningen man spelar Battlefield. Iallafall jag. Och här har de en hel del att bjuda på. Vi har de numera klassiska avsnitten som Conquest och Rush samt Team Deathmatch. Men också det nya OPERATIONS och WAR PIGIEONS. Operations är en sammanslagning mellan Conquest och Rush kan man säga. Du gör olika på olika delar av ettapperna. War Pigeions är att det finns en duva, ditt lag ska fånga duvan och skicka ett meddelande, motsatta laget ska givetvis hindra er och själv skicka samma duva som de stjäl från er.

Vad du än gillar att spela online så har allt sin charm, min personliga favorit har alltid varit Conquest, jag kan givetvis ha kul på de olika spelsätten, om man kör med sina kompisar. För det är där man får störst hållning. Sätt ihop din squad och kör tillsammans, det ger mer poäng i spelet och mer underhållning i övrigt.

Var Battlefield 1 något att ha då? Jo, det blir ett rungande övertygande JA på den frågan. Efter att ha släppt Battlefield 3 och Battlefield 4 i fullständigt ofärdiga produkter som gjorde fans mer än måttligt besvikna så har DICE nu filat lite extra på Battlefield 1, det finns givetvisbuggar och glitcher men inte alls i den mängd som tidigare.

Är du en inbiten fan av Battlefield serien ska du defintivt köpa detta spel, för är du ett fan så är du säkert ett fan av det mayhem som uppstår i onlinedelarna, med dynamiska miljöer i banorna. Fiender i form av andra spelare som dyker upp till höger och vänster, eller som campar en mil bort och som man tillslut smyger sig bort och drar en spade i dem.

Battlefield 1 får 9 spadar av 10 av mig. Jag har bara spelat PS4 versionen, så har ingen koll på hur det fungerar på PC.

• Kommentarer(0)//recensioner.nerdevents.se/#post6

World of Warcraft - Legion!

Digitala spelSkapad av Jens fre, september 09, 2016 13:42:23

(Varning för möjliga spoilers samt för en del svengelskt språk)

WoW... 12 år senare. Håller det fortfarande? Är det fortfarande bra?
Det har nu gått 12 år sedan World of Warcraft släpptes för första gången. Det är även 9 år sedan spelarna träffade på Burning Legion för första gången. Hur skulle det vara den här gången?

I mina ögon, Awesome. Det är mycket som har gjorts om. Nytt vapensystem, profession quests, world quests, fiender och zoner som scalas med din level (så du kan questa med din maxlevel kompis på 110 som nybliven Legion spelare på 98-100), class halls. Sen såklart.. en ny klass Demon Hunter!

Om vi börjar med Demon Hunters. Är det värt hypen kring dem? Både ja och nej. Det känns lite som en warlock-rogue på något vis. Men det är väldigt kul. Det är riktigt bra story kring dem, det är en snabb spelstil då du blir snabbare ju mer mastery du får medans du kan charga framåt var 20e sekund, du kan glidflyga genom att trycka på hoppknappen medans du faller... och du kan dubbelhoppa! Som tank dock så tar du väldigt mycket skada (i jämfört med andra klasser), men du kan heala dig själv desto bättre. Som Dps har du båda bra med AoE skada. Du har rätt bra single target skada också. Den enda riktiga nackdelen med Demon Hunters nu, är väl att de är så himla populära.. Så du är långt ifrån den enda.

Class Halls. Det är lite som garrison 2.0. Viktigt dock är att det är lite annorlunda, det är mer dynamiskt. Nu kan du samarbeta mer i ditt class hall. Det är även en samhörighet då alla spelare inom varje klass är på samma klass. Det är även väldigt intressant story kring detta då man får umgås med kända NPC´s, t.ex ha Rexxar som kompanjon ifall du är en hunter.

Det nya questing systemet.
Nu känns det lite som att spelet börjar på allvar vid 110. Nu finns det world quests, som känns lite mer dynamiskt och fritt, än att jaga Apexis kristaller eller spamma dailies (MoP), du får även ögonblickliga belöningar. Antingen för world questen i sig (du ser på kartan vad just det quest ger er för belöning) eller för den dagliga faktion av 4 world quest samling du kan göra, för en låda med möjliga saker. Nu är allting även skalat till den level du är (förutom sista zonen som är en end-game zon på 110). Så nu kan du byta zon, om du märker att din kompis är i en annan zon och ni vill questa tillsammans.. så är ni ändå på samma nivå. Det finns även ny profession uppdrag, som gör att en del professions som tidigare knappt används (First Aid) äntligen är lite mer kul den här gången. Det är kanske inte lika kul som att göra en massa rustningar och tjäna multum med guld på ditt närmsta Auktions Hus, men det ger en helt annan känsla i spelet. Nu finns det en anledning att göra det. Sen även för att gå vidare i dina professions så kan du inte längre enbart stå vid din tränare och levla upp, nu måste du ut i världen! Du måste lära dig av olika personer, och dessa personer kommer skicka iväg dig på olika quest för att lära dig dessa kunskaper.

Dåsa. Artifakt eller det nya vapensystemet då. Nu har varje klass och spec (Shaman - Restoration/Enchancement/Elemental t.ex) sitt eget vapen. När du kommer till dalaran för första gången, så får du prata med en karaktär inom din klass. (Thrall som Shaman i detta fall). Denna karaktär skickar dig på en del quest. Någon gång under dessa quest så får du välja vilket vapen du vill leta upp först (vid level 102, så får du quest att du får plocka upp dom andra möjliga vapnen som din klass kan använda. Vanligtvis 3, men 2 för Demon Hunters, 4 som Druid) Som shaman i det här fallet så har du Enhancement vapen, Restoration vapen eller Elemental vapen att välja på. Vissa vapen är mer eller mindre kända. Allt ifrån bitar från Frostmourne, till Doomhammer och en viss Ashbringer. När du valt ett vapen, så får du sen göra en questkedja för att skaffa detta vapen. Det är det vapnet du kommer använda expansionen ut (i den spec du nu använder). I det här vapnet så finns det olika val att göra. Du kommer hitta vissa föremål (relics) som du kan lägga in i totalt tre delar på ditt vapen. (dock så är bara två upplåsta från början). Dessa reliker uppgraderar ditt vapens itemlevel. Ju högre level du är på när du får dessa reliker, desto högre itemlevel får du på vapendelen. (självklart spelar det roll vilken kvalité det är på din relik också). Sen har vi då "Artifact Power" delen. Via uppdrag, föremål som kan plockas från monster och gömmor och flertalet andra sätt så kan du få föremål som ökar din artifakts styrka. I ditt vapen har du nämligen ett slags talangträd, så som dina egna talanger du kan sätta ut. Dom flesta är passiva, som ökar en viss skade% eller hur mycket focus du har. En del ger dig en helt ny färdighet som du kan använda också. När du använder en av dessa föremål, så går det direkt in i det vapen du just nu använder. Så använder du det när du har t.ex ditt Resto-vapen uppe. Så kan du inte använda dem till ditt Enhancement eller Elemental vapen.

För att summera ihop det hela så har jag en högre känsla över detta än dom senaste expansionerna Warlords of Draenor eller Cataclysm. Det känns mer dymaniskt, och inte lika linjärt. Vi får äntligen smyga in i Emerald Dreams (i en framtida Raid) som lockat oss ett bra tag. Vi ska få slutföra våran konflikt med Guldan (är det sagt..) Sen får vi se vad som händer i slutändan. Men grafiken blir bara bättre och bättre. Sen framför allt måste jag framhäva dom ENORMT underbara filmsnuttarna som kommer efter vissa quest. Jag skulle mer än gärna se en film som blizzard producerade som ser ut så.. Så följ utvecklingen i zonen Val'sharah, questkedjan och filmklippet kommer säkerligen sätta en tår i ögat på er. Sen.. som bilden på spelet även visar, så gör ju en viss Illidan comeback också, och spelar verkligen en huvudroll på hur vi ska tackla The Burning Legion. Han framför allt vill ju göra allt för att stoppa dem, men är priset för högt?
Det har heller inte varit några rejäla laggningar eller connection problem, trots DDOS attacker och annat. Så måste säga att Blizzard har lyckats väldigt bra med den delen också, trots att det är en ny expansion och alla börjar på samma ställe.

Betyget för World of Warcraft Legion blir 9 av 10 demoner. (Hade de använt något liknande SWTOR´s questsystem med val som påverkar lite mer personligt så hade det blivit 10/10)